Home » » 10 Penciptaan Brillion Tahun 2009

10 Penciptaan Brillion Tahun 2009



1. Transformasi Teknologi perubatan

Beliau adalah seorang yg hebat, namanya Dean Kamen. Dia mempunyai 440 hak paten, dan seorang inovator. Ratusan remaja di Amrik mengikut idea gilanya bermimpi menjadi seorang yang handal, menyelamatkan banyak orang dengan mengubah persepsi perubatan ke dalam teknologi modern.



2. Robot Bola

Ketika kecil, Greg Schroll suka bermimpi tentang bola sepak yang boleh bergerak sendiri. Ketika dia menjadi mechanical engineering student di MIT, dia telah mencipta spherical robot yang menyerupai bola.




3.I-TEC’s Flying Dune Buggy (kereta terbang Udara)

Steve Saint, 59, lahir di Ecuador.Banyak menghabiskan masa di dusun kecil di Amazon. hebatnya dia boleh melakukan sesuatu benda dengan bagus . Bagi orang bandar, ini perkara ini biasa. tapi bagi penduduk terpencil di Amazon, penemuan ini memang sangat bermanfaat. Mereka tidak lagi melakukan perjalanan di hutan belantara




4. Diagnosis Lab memakai chip


Ujian Kesihatan yang dulunya mahal, kini boleh diatasi hanya pakai kaedah seperti di gambar diatas ini.Team dari Harvard yang membuat kaedah ini mendakwa juga boleh mengesan seseorang yang terkena AIDS.



5. Deep Space Plasma Thruster

Roket tenaga bahan kimia masih menjadi harapan NASA. Biasanya peluncuran roket perlukan 3.8 million pound. Oleg Batishchev, ketua team riset dari MIT Department of Aeronautics and Astronautics, memperkenalkan bahan bakar roket yang inovatif, Mini-Helicon Plasma Thruster. bahan bakar ini dikatakan lebih ringan, murah, mudah dipindah ketika di luar angkasa.



6. Batery Natrium sulfur skala Rumah

penemuan ini betul betul membuatkan masyarakat didunia sedikit bernafas dengan
penciptanya bernama Coors. Dia adalah seorang chief scientist di CoorsTek.Coors and fellow researcher John Watkins membuat prototype sandwiching pada material material a sodium super-ionic conductor Antara sodium metal anode dan a still-undisclosed aqueous cathode. Mereka berharap pengembangan generator seharga $2000 ini boleh menyimpan 5 kilowatts untuk 4 hours and keep it up for 10 tahun.



7.Kepler Space Telescope

teleskop yang dikatakan super canggih nih boleh mendeteksi planet yang mirip bumi.
Teropong luar angkasa ini boleh snap 42 CCDs at a group of 100,000 (tak faham maksudnya)plus bintang2 di galaksi bima sakti (within 600 to 3000 light-years of Earth). Jika ada pergerakan planet yang pelik, instrumen ini bakal merakamnya. Misi utama mereka (yang buat teropong) adalah pada tahun 2012 sudah boleh menyelidik kehidupan makluk alien.



8.Microsoft Natal

Pada masa depan,kita mungkin tidak lagi menggunakan Mouse dan Keyboard apabila duduk depan PC.Komputer yang dicipta ini boleh membaca pergerakkan kita melalui kamera, infrared dan beberapa peranti tambahan.


9. Batery Tenaga mikro

Satu kumpulan dari Harvard dikenali sebagai "Lebônê" telah mencipta battery yang tak terlalu mahal untuk digunakan di sub-Saharan Africa. The microbial fuel cell, or MFC, boleh menghidupkan enough current to power LED lights dan charging cellphone batteries



10. X2 Coaxial Rotor Helicopter (Heli tercepat di dunia)

Tahun lalu di kota Horseheads, N.Y., Kevin Bredenbeck menjadi pilot pertama yang mencipta Sikorsky Aircraft’s X2 technology demonstrator. ujian tersebut membuktikan X2 engineering team helikopter tercepat di dunia

Weiner’s team meletakkan 2- single rotor bersamaan (twin), 26.4-foot-long rotor yang berputar pada heli tersebut

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts