Home » , » Kenali Omar Khayyam Dan Sejarahnya

Kenali Omar Khayyam Dan Sejarahnya


Setiap keadaan yang berlaku memberikan hikmah tersendiri. Ia memberi kesempatan bagi seseorang untuk berpikir menghadapi keadaan tersebut, membuatnya mampu menggunakan potensi yang ada dalam dirinya. Itulah yang dialami Omar Khayyam.Keadaanlah yang membuatnya memiliki nama besar. Ia tak hanya besar sebagai ahli matematik mahupun astronomi.

Dia juga memiliki nama besar dalam karya sastra.Dia memiliki kemampuan dalam menulis baris baris puisi. Bahkan dia juga memiliki sebuah karya yang bertajuk "Rubaiyat". Nama sebenar beliau Ghiyath al-Din Abu'l-Fath Umar ibn Ibrahim Al-Nisaburi al-Khayyami. Dia lahir di Khorassan, Iran pada pertengahan abad ke-11.Keadaanlah yang membuatnya mampu mendayagunakan segala potensinya.


Dalam situasi politik yang tak stabil Khayyam menjalani hidupnya. Hidup yang begitu susah, kecuali mereka yang memiliki hubungan kuat dengan penguasa. Mereka yang memiliki kekuasaan akan memiliki kehidupan yang lebih baik. Namun, tampaknya kondisi ini memberikan sebuah berkah bagi Khayyam.Dia menelaah setiap peristiwa yang ada di hadapannya. Bahkan dia terlatih untuk berpikir.

Dia juga memiliki kemampuan dalam kajian astronomi. Sayang kemampuan ini belum cukup sempurna akibat keadaan politik yang tak menentu. Maka pada 1070 dia meninggalkan Khorassan menuju ke Samarkan (kota tertua di asia tengah), Uzbekistan.Khayyam beruntung memiliki hubungan erat dengan seorang hakim yang bernama Abu Tahir. Berkat pertemuan ini,dia mampu mengembangkan kemampuan yang dimilikinya. Ketika Omar ber usia 25 tahun, lahirlah karya monumental di bidang aljabar, "Treatise on Demonstration of Problems of Algebra".

Khayyam berjaya membuat jadual astronomi dan melakukan perubahan pada perhitungan kalender pada 1079. Khayyam menghitung masa satu tahun adalah 365.24219858156 hari. Banyak ilmuwan memuji dan memberi komen atas kecemerlangan Khayyam ini.

Khayyam juga mampu menghasilkan penghitungan berketepatan tinggi.Para astronomi pada akhir abad ke-19 menyatakan bahawa satu tahun adalah 365.242196 hari. Sedangkan hitungan terkini satu tahun memiliki 365.242190 hari. Jadi tak berbeza jauh dengan hitungan yang telah dilakukan Khayyam berabad-abad sebelumnya.

Disebalik kebijaksaan dan dakwah yang dibawa Khayyam,dia pernah diserang oleh kaum Muslim sendiri. Mereka menganggap bahawa apa yang dilakukan Khayyam tak sejalan dengan keyakinan Islam.

Khayaam memiliki kemampuan lainnya iaitu menulis puisi yang menggambarkan jalan hidup yang dilaluinya didalam karya yang bertajuk "Rubaiyat", Dia menceritakan perasaannya ketika diserang oleh saudara seimannya sendiri.Karyanya kini masih tersimpan di negeri kelahirannya, Iran. Melalui puisi pula ia mengingatkan pula kepada masyarakatnya bahawa para pendahulu di Iran merupakan orang-orang terhormat.

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts